Statut Przedszkola nr 82

Podstawa prawna:

  • Prawo Oświatowe Warszawa, dnia 11 stycznia 2017 r. Poz. 59 USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r.
  • USTAWA z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z dnia 8 grudnia 2016 r.)

§ 1

Przedszkole nr 82 zwane dalej „ przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
Siedziba przedszkola znajduje się przy ul. Zawady 26 w Poznaniu
Pełna nazwa używana przez przedszkole brzmi:

Przedszkole nr 82
Ul. Zawady 26
61-002 Poznań

tel: 618775312
fax: 61-877312

sekretariat@przedszkole82poznan.pl

W przypadku dokumentowania zakupu i sprzedaży towarów oraz usług Przedszkole nr 82 używa następującej pieczęci:

MIASTO POZNAŃ
PRZEDSZKOLE NR 82
61-002 Poznań ul. Zawady 26
Nip 209-00-01-440, Regon 301625566

§ 2

  1. Przedszkole realizuje cele i zdania wynikające z Prawa Oświatowego oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego.

Celem przedszkola jest:

  1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  2. budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
  3. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  4. rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
  5. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
  6. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  7. zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
  8. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
  9. wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
  10. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej, i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  11. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
  12. zapewnienie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, która polega na:
    1. rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych dzieci
    2. rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów wynikających w szczególności ze:
      1. szczególnych uzdolnień
      2. niepełnosprawności
      3. choroby przewlekłej
      4. niedostosowania społecznego
      5. zagrożenia niedostosowaniem społecznym
      6. specyficznych trudności w uczeniu się
      7. zaburzeń komunikacji językowej
      8. sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
      9. niepowodzeń edukacyjnych
      10. zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacja bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi
      11. trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola w formie:

  1. Zajęć specjalistycznych dla wychowanków:
    1. korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
    2. porad i konsultacji.
  2. Dla rodziców, wychowanków i nauczycieli:
    1. porad i konsultacji
    2. warsztatów i szkoleń.
  3. Pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielają prowadzący zajęcia z dzieckiem, nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi we współpracy z:
    1. rodzicami uczniów
    2. poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi
    3. placówkami doskonalenia nauczycieli
    4. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami
    5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
    6. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów
    7. Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci
    8. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposób oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
      • zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola
      • zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- zarówno pod względem psychicznym jak i fizycznym
      • stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
      • współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno- pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w marę potrzeb konsultację i pomoc
      • wszelkie wyjścia poza teren przedszkola odnotowywane są w zeszycie wyjść dzieci. Grupa dzieci licząca ponad 15 dzieci ma zapewnioną opiekę dwóch osób (nauczyciel oraz pomoc nauczyciela lub rodzice).
  4. W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieciom przedszkole określa zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
    • dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub jego prawni opiekunowie
    • rodzice /prawni opiekunowie/ mogą upoważnić przez siebie osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola - na piśmie przedkładając je nauczycielom prowadzącym oddział
    • osoba upoważniona przez rodziców, czy opiekunów do odbierania dziecka z przedszkola musi mieć ukończone 18 lat.

§ 3

  1. Organami przedszkola są:
    • Dyrektor przedszkola
    • Rada Pedagogiczna
    • Rada Rodziców
  2. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez Organ Prowadzący i Organ Nadzorujący.
  3. Postępowanie w sprawie o której mowa w ust. 2 , określają odrębne przepisy.
  4. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
  5. Zadania dyrektora są następujące:
    • sprawowanie nadzoru pedagogicznego
    • koordynowanie opieki nad dziećmi
    • organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej ( w miarę posiadanych na ten cel środków) oraz wyznaczanie spośród nauczycieli osoby lub osób koordynujących prace zespołu do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej wychowankowi w przedszkolu, informowanie na piśmie rodziców wychowanka o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz o wymiarze czasu ,w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
    • planowanie, organizowanie i przeprowadzanie jakości pracy placówki
    • przekazanie sprawozdania o jakości pracy placówki Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców
    • opracowanie programu rozwoju pracy placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki
    • gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach
    • przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go organowi prowadzącemu
    • przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał
    • wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów
    • dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie
    • planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami
    • organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola
    • współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi
    • kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola
    • przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną
    • podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną
    • zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.
    • stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju
    • koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiana informacji między nimi
    • współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników
    • prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami
    • dyrektor jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku przedszkolnego w przedszkolu
    • dyrektor wystawia zaświadczenia o spełnianiu przez wychowanków rocznego przygotowania przedszkolnego i przekazuje je rodzicom dziecka
    • dyrektor informuje dyrektora szkoły podstawowej obwodowej dla danego dziecka oraz rodziców dziecka o niezrealizowaniu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przypadku, gdy absencja dziecka w przedszkolu przekracza 50%
    • dyrektor upoważniony jest do publikowania w drodze własnego obwieszczenia tekstu jednolitego statutu.
  6. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
  7. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
  8. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
  9. Do kompetencji stanowiącej Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
    Rada Pedagogiczna opiniuje:
    • Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
    • Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej ½ liczby jej członków.
    • Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
    • Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady
    • Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
    Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
    Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności o którym mowa w § 3 pkt. 8.
    Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
    • funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola
    • członkowie Rady wybierani są w tajnym głosowaniu co roku podczas zebrań grupowych, przynajmniej po dwóch przedstawicieli rodziców z każdej grupy.
    • Rada Rodziców może występować do dyrektora przedszkola i innych organów przedszkola, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności:
      • przedstawienia swojej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela
      • opiniowania wybranego przez Radę Pedagogiczną programu wychowania przedszkolnego
      • planu finansowego
      • programu rozwoju placówki.

    Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
    Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

§ 4

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, którego działalność finansowana jest przez:
    • Miasto Poznań
    • Rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

§ 5

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. Dopuszczalne jest tworzenie oddziałów mieszanych wiekowo za zgodą nauczyciela prowadzącego oddział.
  2. Rodzeństwo o zbliżonym wieku może przebywać w oddziale razem.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
  4. W uzasadnionych przypadkach (np. mała powierzchnia użytkowa), za zgodą i po zatwierdzeniu przez organ prowadzący przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej w pkt . 2.
  5. Liczba miejsc dla dzieci w Przedszkolu nr 82 wynikająca z arkusza organizacyjnego wynosi 100.
  6. W przedszkolu mogą powstać oddziały integracyjne, jeśli będzie na nie społeczne zapotrzebowanie.
  7. Dopuszczalne jest tworzenie oddziałów mieszanych wiekowo, jeśli w czasie rekrutacji do placówki zajdzie taka potrzeba.

§ 6

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o Podstawę Programową oraz dopuszczone przez dyrektora program(y) wychowania przedszkolnego, bez podawania ich do publicznej wiadomości.
  2. Godzina pracy nauczyciela w przedszkolu wynosi 60 minut.
  3. Przedszkole może organizować naukę religii oraz zajęcia z gimnastyki dla dzieci 6- letnich z orzeczeniem lekarskim. Zajęcia te finansowane są z budżetu przedszkola.
  4. Na wniosek Rodziców koszt wycieczek, biletów i innych imprez dla dzieci finansowany jest w formie funduszu wycieczkowego.
  5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  6. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym Podstawa Programowa realizowana jest w godzinach 8.00-13.00
    • co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
    • co najmniej 1/5 czasu (w układzie tygodniowym),(w przypadku młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.(organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.),
    • najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
    • pozostały czas - 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, pielęgnacyjne i higieniczne)

§ 7

Przedszkole jest placówką 4- oddziałową

  1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
    • sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I, II, III, IV)
    • pomieszczenia administracyjno – gospodarcze
    • kuchnię wraz z zapleczem
    • szatnię dla dzieci i personelu.
  2. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodów przedszkolnych z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.

§ 8

  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie podanym przez Organ Prowadzący.
  2. Arkusz organizacyjny przedszkola opracowuje dyrektor przedszkola i przedstawia do zatwierdzenia przez Organ Prowadzący i Kuratorium Oświaty.
  3. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności:
    • liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów
    • liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowisko kierownicze
    • ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez Organ Prowadzący przedszkole.

§ 9

  1. Organizację pracy przedszkola określa szczegółowy rozkład dnia, w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa przez dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  3. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.

§ 10

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący, zgodnie z ust. 3.
  2. Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku od godziny 6.00 do 17,00 tj. 11 godzin dziennie.
  3. Dzienny czas pracy przedszkola, w tym 5 godzin dziennie na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
  4. Przedszkole realizuje Podstawę Programową w godzinach od 8.00-13.00
  5. Przerwa wakacyjna trwa jeden miesiąc i zatwierdzana jest przez organ prowadzący przedszkole na wniosek dyrektora przedszkola. W szczególnych przypadkach np. remont generalny, przedszkole może być (za zgodą organu prowadzącego) zamknięte przez dwa miesiące.
  6. W czasie trwania przerwy wakacyjnej dzieci mają zapewnioną opiekę w innym najbliżej położonym przedszkolu.
  7. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określanej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
    Wysokość opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą Uchwałą Rady Miasta Poznania.
  8. Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe: rytmikę i język angielski ze środków finansowanych przez Miasto Poznań.
  9. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
  10. Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym ustala zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez dzieci i pracowników przedszkola. Rodzice ponoszą koszty wyżywienia w całości.
  11. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwraca się stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
  12. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana są z góry za dany miesiąc w terminach ustalonych na początku każdego nowego roku szkolnego, nie później jednak niż do 15 każdego miesiąca.
    Odpisy za żywienie oraz za godziny pobytu dziecka w przedszkolu w przypadku nieobecności dziecka zwracane są za miesiąc z dołu.
  13. Rodzice dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (oraz starszych) ponoszą jedynie opłaty za korzystanie z wyżywienia.
  14. W czasie wakacji rodzice regulują opłatę za pobyt dziecka w tym przedszkolu, do którego dziecko uczęszcza.
  15. Wszystkie dzieci przyjęte do przedszkola podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Koszt ubezpieczenia pokrywają w całości rodzice.
  16. Rodzice mają obowiązek respektowania zapisów Porozumienia o świadczenie usług przez placówkę. Każdorazowa zmiana powinna być zgłoszona w sekretariacie placówki przed końcem okresu rozliczeniowego (koniec każdego miesiąca)

§ 11

  1. Statut określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
  2. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracyjni i obsługowi.
    • Stanowiska administracyjne to:
      • główna księgowa
      • specjalista ds. płac
      • referent ds. administracyjnych
    • Stanowiska obsługowe to:
      • woźne oddziałowe
      • kucharka
      • intendentka
      • pomoce kuchenne
      • konserwator / ogrodnik.
  3. Podstawowym zadaniem pracowników administracyjno – obsługowych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnym pracownikom ustala dyrektor.
  5. Zakresy tych obowiązków znajdują się w teczkach akt osobowych pracowników.
  6. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 12

W przedszkolu nie zostało utworzone stanowisko zastępcy dyrektora.

§ 13

  1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
    • jednego nauczyciela w przypadku pięciogodzinnego czasu pracy oddziału
    • dwóch nauczycieli w przypadku gdy oddział funkcjonuje dłużej niż pięć godzin dziennie.
  2. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza Organ Prowadzący.
  3. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.

§ 14

W przypadku utworzenia w przedszkolu oddziałów integracyjnych, w oddziałach tych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

§ 15

  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawa programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami , odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
    • współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju
    • uczestniczenie w pracach zespołu do udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej wychowankowi w przedszkolu
    • realizowanie opracowanego przez Zespół planu działań wspierających dla wychowanków i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia
    • w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne opracowuje dla każdego dziecka i realizuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny określający zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z dzieckiem
    • planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno- wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość
    • stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania
    • planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, przez aktywne uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego
    • czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał
    • wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań
    • prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Sposób dokumentowania, jego formy należą do nauczyciela
    • prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcioletnich oraz nauczyciele dzieci pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat)
    • wydawanie rodzicom dziecka 5 lub 6 letniego objętego wychowaniem przedszkolnym informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informacja ta wydana ma być do końca kwietnia
    • współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, zdrowotną i inną
    • wdrożenie działań w celu tworzenia programów naprawczych – wsparcia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    • eliminowanie przyczyn niepowodzeń u dzieci
    • odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu dziecka w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów , imprez itd.
    • prowadzenie dokumentacji przebiegu, działalności wychowawczej zgodnie z obowiązującymi przepisami
    • dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń
    • realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących
    • realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności przedszkola
    • zapewnienie całkowitego bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć organizowanych przez przedszkole.
  4. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
    • poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci
    • ustalenia form współpracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci włączenia ich w działalność przedszkola.
  5. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
  6. Rodzice maja prawo do:
    • znajomości zadań o których mowa w pkt. 3 ust. a
    • uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka, uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli czy psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz o doborze metod udzielania pomocy dziecku
    • uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać
    • wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi przedszkola uwag i wniosków z obserwacji pracy przedszkola
    • wyrażaniu opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną
  7. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
    • przestrzeganie niniejszego statutu
    • respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
    • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce
    • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola, lub przez osobę upoważniona przez rodziców, osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
    • terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkola
    • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu
    • niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
    • wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka
    • inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
  8. Formy współpracy z rodzicami:
    • zebrania grupowe
    • spotkania ze specjalistami
    • konsultacje i rozmowy indywidualne
    • kąciki dla rodziców
    • zajęcia otwarte organizowane przez nauczycielki poszczególnych oddziałów
    • uczestnictwo w wycieczkach i imprezach organizowanych przez przedszkole
    • prezentowanie prac dzieci
    • przekazywanie bieżących informacji poprzez stronę internetową przedszkola.
  9. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu kilka razy w roku szkolnym na wniosek nauczycieli lub rodziców.

§ 16

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
  2. Wychowanie przedszkolne obejmuje wspomaganie rozwoju i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej.
  3. Jeśli przedszkole w danym momencie nie zatrudnia specjalisty, wskaże placówkę w której organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju.
  4. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 8 lat.
  5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  6. Dziecko w wieku 6 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Przedszkole stwarza ku temu odpowiednie warunki.
  7. Obowiązek, o którym mowa w ust. 4 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust.2 obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
  8. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.
  9. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę całkowitej dostępności.
  10. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola określa regulamin rekrutacji dzieci do przedszkola uchwalany corocznie przez Organ Prowadzący przedszkole. a) W skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do przedszkola wchodzi, co najmniej 3 nauczycieli tego przedszkola. przedszkola. b) W skład komisji rekrutacyjnej nie mogą wchodzić: wchodzić: - dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna; - osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do przedszkola.
  11. Uchylony
  12. Uchylony
  13. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
    • swobody myśli, sumienia i wyznania
    • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny umysłu
    • zabawy i działania w bezpiecznych dla swojego zdrowia i życia warunkach
    • różnorodnego, prawidłowo przygotowanego otoczenia, które pozytywnie wpływać będzie na jego rozwój
    • przebywania w spokojnej , pogodnej życzliwej atmosferze z absolutnym wykluczeniem pośpiechu oraz w spokoju i możliwości odizolowania się, gdy tego potrzebuje
    • rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, indywidualnych możliwości i potrzeb oraz własnego tempa rozwoju
    • wszechstronnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym
    • prawa do wyboru zadań i sposobu ich rozwiązywania
    • do swobodnej niczym nie zakłóconej zabawy i wyboru towarzysza zabaw
    • badania, eksperymentowania oraz nagradzania za włożony trud i wysiłek
    • współdziałania z innymi, aktywnego kształtowania kontaktów społecznych
    • posiadania obok siebie osób odpowiedzialnych, kompetentnych i zaangażowanych do których zawsze może zwrócić się o pomoc
    • codziennego pobytu na powietrzu, ale też snu i wypoczynku
    • formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, na które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź
    • zdrowego jedzenia
    • poszanowania własności
    • doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
    • niepowodzeń, niewiedzy, tajemnicy, radości.
  14. Dzieci w przedszkolu mają obowiązek:
    • przestrzegania reguł zawartych w regulaminach przez siebie stworzonych
    • przestrzegania norm zwyczajowych przyjętych w przedszkolu
    • dbania o porządek
    • dbanie o stan gier i zabawek
    • pomagania sobie nawzajem.
  15. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
    • systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole - do dwóch miesięcy. Przedszkole może wystąpić do sądu o ściągniecie należności
    • nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie- w przypadku dziecka nowo przyjętego do przedszkola- i ponad miesiąc w przypadku dziecka do przedszkola już uczęszczającego i nie zgłoszenie tego faktu w przedszkolu
    • zachowań dziecka, które zagraża bezpieczeństwu innym dzieciom, a rodzice odmawiają współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną
    • nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu
    • skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
    • Informacje zawarte w karcie zgłoszenia do przedszkola podlegają Ustawie o Ochronie Danych Osobowych i służą wyłącznie do użytku wewnętrznego przedszkola.
    • W przypadku gdy sytuację rodzinną dziecka regulują dokumenty sądowe rodzic zobowiązany jest do przedstawienia w/w dokumentów do wglądu dyrektorowi przedszkola oraz nauczycielkom prowadzącym grupę .

§ 17

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
  3. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami.

Statut zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 27.01.2017.
Niniejszym traci moc Statut uchwalony dnia 31.08.2016r.
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców.

Poznań, 27 stycznia 2017

Statut przyjęty Uchwałą Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 82 w Poznaniu

Przedszkole nr 82 w Poznaniu